Kumiankka-metodi debuggauksessa

Ohjelmoinnissa koodin kirjoittamisen lisäksi on tärkeää osata debugata koodia, eli selvittää mistä ilmennyt ongelma johtuu ja miten se ratkaistaan. Ongelmanselvitykseen on olemassa erilaisia välineitä, mutta yksinkertaisimmillaan se voi olla esimerkiksi kumiankka, kuten Canterbury Linux User’s Groupin postituslistalla asia ilmaistiin.

Kumiankka-metodi debuggauksessa menee seuraavasti:

  1. Kerjää, lainaa, varasta, osta, valmista tai muuten hanki kumiankka (amme-tyyppiä)
  2. Aseta kumiankka pöydälle ja kerro, että tulet kohta käymään läpi hieman koodia sen kanssa.
  3. Selitä ankalle mitä koodisi pitäisi tehdä ja syvenny yksityiskohtiin kertomalla asiat rivi riviltä.
  4. Jossain vaiheessa tulet kertomaan ankalle mitä teet seuraavaksi ja sitten tajuat, että todellisuudessa se ei ole sitä, mitä oikeasti teet. Ankka istuu seesteisenä, onnellisena siitä tiedosta, että on auttanut sinua.

Toimii joka kerta, ja jos kumiankkaa ei ole saatavilla, voi korvikkeena käyttää myös toista henkilöä, joka istuu vieressäsi ja kuuntelee. Tosin, jos työskentelet avokonttorissa ja selität asioita kumiankalle, kannattaa se tehdä ääneti ajatuksissa, sillä muuten voit saada osaksesi outoja katseita. Englanniksi asia tunnetaan nimellä Rubber Duck Debugging.

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

Artikkeli on julkaistu torstaina 26. marraskuuta 2009 kello 21.40. Kategoria(t): koodaus. Avainsanat(t): . Kirjoittaja: Marko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *