Pelattua: Atomic Hearts

Xboxin Game Pass on tänä vuonna tuonut eteen viihdyttäviä pelejä ja nyt pelilistalta löytyi Atomic Hearts. Mundfishin esikoisteos, Neuvostoliiton vaihtoehtohistoriaan sijoittuva, Atomic Heart on arvosteluiden mukaan epätasainen kokonaisuus, mutta itse pidin sen ironisesta ja hieman kliseisestä otteesta FPS-seikkailuun.

Atomic Heart tarjoaa ihan viihdyttävää räiskintää vaihtoehtoiselle aikajanalla, jossa Neuvostoliitto on voittanut toisen maailmansodan edistyneen polymeeriteknologiansa avulla. Huimien edistysaskelten myötä on edetty teknoutopiaan, jossa Kollectiv 1.0 -verkostoon yhdistetyt robotit hoitavat ihmisten työt. Askel kohti utopiaa kompastuu kuitenkin pahasti, kun robotit hyökkäävät yllättäen ihmisiä vastaan. Pelaajan tehtävänä on astua P-3 -nimisen agentin saappaisiin ja lähteä selvittämään, mitä oikein tapahtui, ja miten robottikapina voitaisiin pysäyttää.

Atomic Heart (kuva: Mundfish)

Pelissä on vahvasti Bioshockmainen tunnelma FPS-pelinä, jossa on biomuunneltuja ihmisiä erikoistaitoineen ja utopia joka menee pieleen. Pelin aikana kehitellään aseita, hahmoa ja erikoistaitoja biomuunnoksin. Eli tuttua ja turvallista pelimekaniikkaa. Tähän kun vielä lisätään pohjimmiltaan lineaarinen seikkailu, jossa on avoimen pelimaailman osioita, tapellaan päälle käyviä vihollisia vastaan ja välillä ratkotaan pulmia ja ihmetellään neuvostopropagandaa, on pelaajalle tarjolla selkeä kokonaisuus.

Visuaalisesti Atomic Heart on erittäin kaunis peli ja taustalla soiva musiikki sopii erinomaisesti tunnelmaan ja on myös todella hyvää.

Pelin kehittäjän mahdolliset kytkökset Venäjään ja venäläisiin sijoittajiin ovat puhuttaneet pelimedioissa, etenkin kun Atomic Heartissa ylistetään teknoutopia-Neuvostoliittoa. Pelin Neuvostoliittoa koskevaa kritiikkiä pitää lukea hieman rivien välistä, esimerkkinä päähenkilönä P-3 on naiivi ja pihalla poliittisista agendoista.

Kun Atomic Heartin tarinan ottaa sopivalla mielellä ja antaa viholliselle veitsestä, menee useampi ilta mukavasti vaihtoehtotodellisuuden parissa. Parempiakin tunnelmallisia FPS-pelejä olen pelannut, mutta tälläisena arkipelaajana suoraviivainen eteneminen ja vaikeustasona tarinaan painottuvana, Atomic Heart tarjosi hyvää ajanvietettä iltoihin.

Pelattuna Hellblade: Senua’s Sacrifice

Pelaamisessa sopivien pelien valinta on aina hankalaa tasapainottelua rahankäytön ja pelin viihdearvon välillä käytettävissä olevan ajan suhteen. Tältä osin Microsoftin Xbox Game Pass on ollut hyvä hankinta, sillä sitä kautta tulee pelattua pienellä kynnyksellä pelejä, joita ei muuten välttämättä harkitsisi, mutta jotka yllättävät pelikokemuksellaan. Yksi tällainen on Ninja Theoryn viikinkien aikaan sijoittuva Hellblade: Senua’s Sacrifice.

Hellbladessa kelttiläissoturi Senua matkaa piinaavien näkyjen kanssa Helheimiin, kuolleiden valtakuntaan, josta hän yrittää pelastaa tapetun rakkaansa Dillionin. Senuan matka on pelinä enemmän elämys kuin toimintapeli ja vaikean aiheen pohjalta on rakennettu kiehtova ja paikoin jopa sivistävä jännäri. Tarinan ohessa välillä tarjolla on taistelutoimintaa ja yksinkertaista pulmanratkontaa, jotka rytmittävät peliä, mutta molemmat ovat aika nopeasti nähty. Pelin eteneminen on suoraviivaista ja se on läpäistävissä muutamassa tunnissa. Itselläni meni kaikki tarinakivet keräten muutama ilta tarinan pelaamiseen.

Kevyttä taisteluatoimintaa (kuva Steam)

Pelillisesti Hellblade on viihdyttävä ja tarjoaa kompaktin ja vaikuttavan pelikokemuksen siitä, mitä mielenterveysongelmista kärsivän soturin pään sisällä tapahtuu. Hieman painostava teemojensa takia 18 vuoden ikärajalle on vahvat perusteet. Parasta pelissä on sen äänisuunnittelu yhdistettynä viimeisen päälle toteutettuun ja elokuvalliseen miljööseen. Parhaimmillaan se on kuulokkeet päässä.

Pelin tarkempi arvostelu löytyy muun muassa Pelaaja.fi-sivustolta.

Pisteet: 7/10
Pelattu: Xbox Series X