DigiExpo 2015: pelaamista ja virtuaalitodellisuutta

Vuodessa on muutamia messuja, joilla tulee käytyä ja yksi niistä on DigiExpo. Messut viihde-elektroniikalle, vaikka viime vuosina sisältö on ollut ennemminkin pelejä ja konsoleita. Olin myös tänä vuonna messuilla bloggaapassin turvin, joten oli kolme päivää aikaa tutustua DigiExpon ja samaan aikaan järjestettävien SkiExpon ja BoardExpon tarjontaan. Tässä muutamia poimintoja messujen sisällöstä.

DigiExpo on aina ollut hyvä paikka tutustua uusiin ja tuleviin peleihin, ja kuten vuosi sitten, oli Xbox One vahvasti läsnä myös tänä vuonna, mutta muuten peliosasto oli kutistunut, vaikka paikalla oli myös PlayStation 4 ja siinä sivussa myös Wii U.

Xbox One keskittyi Halo 5: Guardiansin, Fifa 16:sta, Forza 6:n, Rise of the Tomb Raiderin ja NHL 16:sta esittelemiseen ja heidän alueellaan oli myös Lakko pelaamassa eri pelejä. PlayStation 4:n tarjontaan pääsi tutustumaan muun muassa Assassin’s Creed Syndicaten, Star Wars Battlefrontin, PES 2016:n ja Uncharted: The Nathan Drake Collectionin osalta. Myös Guitar Hero Liveä pääsi testaamaan, jos soittopelien uudelleen lämmittely kiinnosti. Harmillisesti tänä vuonna ei ollut erillistä pressiaikaa, mutta hyvin mahtui perjantaina testaamaan pelejä ja kiertämään osastoja.

Pelipuolella oli myös esillä muutamia suomalaisia pelinkehittäjiä, kuten Iceflake Studios Race Online-ajopelien kanssa, joka vaikuttaa aika samalta kuin legendaarinen Slicks ’n Slide. Mielenkiintoista oli myös nähdä JAMK:n osastolla live-pelikehitystä Unityä käyttäen. Pitäisi ehkä itsekin testata.

Kahdeksannen sukupolven pelikonsolien, eli Xbox Onen ja PS4:n, pelitarjonta vaikuttaa jo aika hyvältä, etenkin kun Batman: Arkham Knight, Until Dawn, The Witcher 3 ja Assassin’s Creed Syndicate ovat ulkona ja Fallout 4 on aivan nurkan takana. Mutta osaltaan on myös odoteltavaa, kun ensi keväänä julkaistaan Uncharted 4 ja No Man’s Sky joskus kesällä. Isompi televisio tulikin jo kesällä hankittua, joten ehkä se PlayStation 4:nkin pitää piakkoin ostaa.

Osan DigiExpon alueesta vei e-sportsin Counter-Strike: Global Offensive -turnaus ja myös NHL 16 -pelin Suomen mestaruuskilpailujen karsintaturnaus oli käynnissä. CS-turnauksen vieressä perjantai-iltana viihteestä vastasi Polygon Black, joka soitti Pelilavalla rock- ja metallisovituksia pelimusiikin kasariklassikoista ja ysärihiteistä. Hienoa kuunneltavaa, kuten heidän PopCultin keikan taltioinnista voi kuulla.

Messuilla tuli eteen myös muutamia hienoa oivalluksia, kuten Kajaanista lähtöisin olevan Athene Exergamingin -liikuntasimulaattorit, jotka hyödynsivät virtuaalitodellisuutta kuntoilun osana eri muodoissa. Esillä oli kuntopyörä viritettynä Oculus Riftillä, joka oli aika vinkeä kokemus. Pyörää sai ohjata maastossa haluaansa suuntaan ja ylä- ja alamäet todella tuntuivat päässä. Todella vakuuttava kokemus, vaikka tuote oli vielä prototyyppiasteella ja tehty parissa viikossa (Ylen artikkeli). Juoksumaton kanssa hyödynnettiin Kinectiä, jonka avulla pystyi liikkumaan avoimessa maastossa mihin halusi ja juoksumatto pyöri niin lujaa kuin itse juoksit.

Liikuntasimulaattorit ovat kyllä hyvä sovellutus tuomaan uudenlaista liikuntaa kuntosaleille ja terveydenhuollon kuntoutukseen, mutta myös urheilijoiden treenaukseen. Ainakin Saksan Olympiavalmennuskeskus on ottanut kuntoiluohjelman käyttöön ja taisin nähdä televisiossa, miten Suomen hiihtäjät hyödynsivät ohjelmaa rullahiihtomatolla. Näppärä tapa tutustua ennakkoon esimerkiksi tulevien arvokisojen maastoihin oikeasti hiihtämällä ne. Vaikka mieluummin liikun ulkona oikeilla välineillä, odotan kyllä innolla, mitä kaikkea virtuaalitodellisuuden hyödyntämisessä liikunnan tukena keksitäänkään. Suomessa kelit ovat välillä mitä ovat, joten sisäliikunnallekin on paikkansa.

DigiExpo oli osastona jälleen kutistunut edellisestä vuodesta ja viihde-elektroniikan osalta tarjonta oli kapeaa ja muutamien valmistajien harteilla. Gigantin ison osaston lisäksi paikalla oli Olympus kameroiden kanssa, hieman Hifiä AutoStudiolta ja Kruunuradiolta, urheilukameroita AEE:lta ja Garminilta, Philipsin televisioita, Huawei Honor 7 ständillä. DNA markkinoi myös vahvasti ja houkutteli väkeä Samsungin Gear VR:llä. Gear VR ei vakuuttanut, ainakaan testissä olleen avaruusräiskinnän osalta, vaikka kyllähän se 3D-vaikutelma tuli havaittua. Langattomana se on kuitenkin kätevämpi viritelmä kuin piuhan päässä oleva Oculus Rift, mutta samanlaista tunnelmaa ei Gear VR:ssä ole.

DigiExpon lisäksi kiertelin toki myös SkiExpon ja Lätkä & Säbä -alueet, joilta löytyikin mielenkiintoinen Joensuulainen startup liittyen datan keräämiseen ja sen hyödyntämiseen. HavuSport on Hifkin ja Kiekko-Vantaan kanssa kehitelty jääkiekon maalipaikkojen keräyssovellus ensisijaisesti junioriurheilun toiminnan tehostamiseksi. Mitään en valmennuksesta tai jääkiekosta tiedä, mutta tuntui erikoiselta, että vastaavaa sovellusta ei aikaisemmin ole tehty. Aikaisemmin data on kerätty kuulemma perinteisesti paperille ja heitetty menemään, joka sekin tuntuu oudolta, sillä miten kehittää toimintaa, jos ei ole dataa sen pohjaksi. HavuSport vaikutti pätevältä sovellukselta, jolla asiaa voitaisiin tehdä järkevämmin. Vielä jos tuon datan keräämisen saisi automatisoitua, hieman kuin miten Brilliard tekee biljardin pelaamisessa.

Kokonaisuutena Digi- ja SkiExpon paketti toimi ihan hyvin, vaikkakin edellisvuotta heikommalla annilla. Muutama tunti perjantai-iltapäivällä ja lauantaiaamuna meni kyllä helposti asioita ihmetellessä ja liikkumaan mahtui ilman suurempaa tungosta. Sisällön osalta DigiExpo keskittyi tänäkin vuonna lähinnä pelaamiseen, eikä viihde-elektroniikkaa juurikaan näkynyt. Kaikenlaisen viihde- ja kodin elektroniikan osalta Export Expo onkin aina ollut parempi tapahtuma. Pitänee piakkoin harkita uudestaan ovatko Digi- ja SkiExpot käymisen arvoiset, etenkin jos siitä pitäisi vielä maksaa sisäänpääsy- ja parkkilipun verran. Sen verran messujen anti on vuosien aikana hiipunut.

DigiExpo esitteli uudet pelit konsoleille

DigiExpo on yksi niistä tapahtumista GoExpon lisäksi, joissa vuosittain pitää käydä katsomassa, mitä uutta markkinoilla on tarjottavana. Tänä vuonna saamani bloggaapassin ansiosta oli kolme päivää aikaa tutustua DigiExpon ja samaan aikaan järjestettävien SkiExpon, BoardExpon ja HifiExpon tarjontaan. DigiExpo olikin tänä vuonna mielenkiintoinen, sillä en ollut uusia konsoleita ja pelejä aikaisemmin pelannutkaan.

Tänä vuonna DigiExpo keskittyi uusien konsoleiden ja pelien esittelyyn, kun Xbox One ja PlayStation 4 -pelipisteitä oli ihan mukavasti tarjolla. Viihde-elektroniikan osalta tarjonta oli aikaisempia vuosia kapeampaa. Olin messuilla bloggaajapassin voimin, eli pääsin paikalle jo, kun ovet olivat avoinna vain ammattilaisille ja toimittajille, eli pari tuntia aikaa pelata ennen pikkupoikalaumojen saapumista. Vähemmän väkeä, enemmän mahdollisuuksia testata uusimmat konsolit ja pelit. Lauantaina väkeä oli paikalla jo aamusta alkaen selvästi enemmän kuin perjantaina. Messuilla oli myös useita esityksiä, mutta kävin kuuntelemassa vain Mikko Hyppösen Netin Tulevaisuus -esityksen, joka kertoi hyvin mitä verkossa on tapahtumassa ja mihin olemme menossa.

DigiExpo 2014
Mikko Hyppönen ja Netin tulevaisuus

Uuden konsolisukupolven pelien tarjonta näytti ihan mukavalta, mutta messuilla ei mitään sellaista peliä tullut eteen, että pitäisi kotona löytyviä konsoleitä vielä päivittää. Uncharted 4:n kun tulee vasta ensi vuonna. Mutta kyllä Xbox One ja PlayStation 4 -pelien grafiikoita katsellessa alkoi päivittäminen kummasti houkuttelemaan. Siihen lisäksi hieman isompi televisio, niin kyllähän sitä pelien ääressä viihtyisi.

Pelien osalta tuli testattua lähinnä PlayStation 4:n tarjontaa, muun muassa DriveClub, Project Cars, Far Cry 4, Assassin’s Creed: Unity, Dragon Age: Inquisition, Battlefield: Hardline, The Order: 1886, Bloodborne ja Until Dawn. Siinähän sitä onkin pelattavaa ja käsittämättömän hienon näköistä. Lisäksi Xbox One rekassa tuli otettua pataan Call of Dutyn tiimideathmatchissa. Pitänee tyytyä seikkailu- ja autopeleihin :) Harmillisesti meni Forza Horizon 2:n ohitse, kuten myös Quantum Breakin demo ja Oculus Rift DK2.

Taitopeleistä SingStar ja erilaiset tanssipelit olivat hyvin esillä, ja oli hauska katsoa miten Rocksmith 2014 taittui osaavan kitaristin käsittelyssä. Ei kyllä suju mikään mainituista peleistä itseltä, etenkin kun kitara pölyttyy TV-tason vieressä. Paikalla oli myös paljon suomalaisia pelien tekoon keskittyneitä kouluja ja indie-pelinkehittäjiä. Muun muassa Virtual Air Guitar Companyn Boom Ball for Kinect oli aika ovela. Pelien retro-osuudessa pääsi testaamaan, millaisia olivat vanhan kunnon kolikkopelit, kuten Ironman Super Off Road.

Virtual Air Guitar Companyn Boom Ball for Kinect
Kiekko liikkui NHL15:ssa
Vanhoja kolikkopelejä
Peleillä voi oppia soittamaan kitaraa
Tai oppia tanssimaan?

3D-tulostukselle oli myös varattu pieni oma osionsa, jossa pääsi katsomaan miten esineet valmistuvat ja millaisia erilaisia rakennelmia laitteella voi tehdä. Esillä oli muovista ja hiekasta valmistettuja esineitä, sekä optisia tulostuksia, mutta muun muassa metallia ja titaaniakin voi tulostaa. 3D-tulostus tulee olemaan suuri juttu.

3D-tulostimella voi tulostaa vaikka mitä
3DTechin 3D-tulostin

Samaan aikaan messukeskuksessä järjestettiin myös HifiExpo, SkiExpo, BoardExpo ja Lätkä&Säbä -tapahtumat, joten ihmeteltävää riitti. Harmillisesti Burtonin lautoja ei ole koskaan messuilta löytänyt ja suksia on vaikea testata tasamaalla, mutta ihan hauskaa käveltävää ja katseltavaa, mitä uutta eri valmistajilla oli tarjota. Paikalla oli tietenkin myös useita vaate- ja välinekauppoja, joista mukaan tarttuikin Feelmaxin paljasjalkakengät. Saa nähdä miten ne toimivat muun muassa sählyssä ja miten jalka niihin tottuu. Tuotenäytteitä oli tarjolla lähes mahan täydeltä energiajuomasta rahkaan ja kekseihin.

HifiExpo oli osaltaan DigiExpon yhteydessä ja levittyi kongressikeskuksen huoneisiin, joissa parempaa äänentoistoa pääsi kuuntelemaan. Hyvältähän se musiikki kuulosti, kunhan ei katsonut äänen hintalappua. Demohuoneissa pääsi myös kuulemaan, miten Dolbyn Atmos ja Auro 3D teknologiat tuovat syvyysvaikutelmaa erikoisäänentoiston voimin kuvaan ja ääneen. Hifi on kyllä sellainen alue, jota en oikein ymmärrä, kun mennään hintaluokassa tonnin yläpuolelle.

Lumikissa jyrää rinteissä

Temppuja voi treenata ilman rinnettä ja myös kesällä

Vanhempaa Hifiä

Kokonaisuutena kolmen messun paketti toimi ihan hyvin ja kyllä siellä helposti sai vierähtämään puoli päivää, etenkin kun testaili eri pelejä. Perjantaina oli selkeästi enemmän tilaa ja lauantaiaamunakin vielä mahtui liikkumaan ilman suurempaa tungosta. Sisällön osalta DigiExpo keskittyi lähinnä pelaamiseen, eikä viihde-elektroniikkaa juurikaan näkynyt. Muistaakseni aikaisempina vuosina DigiExpo on ollut enemmän tasapainoisempi. Muun muassa televisioiden ja puhelinten osalta Expert Expo tarjosi paremmat mahdollisuudet tutustua tarjontaan. Myös muiden messujen osalta tarjonta oli ehkä hieman vähäisempää kuin aikaisempina vuosina, eli sama hiipuva trendi näyttää jatkuvan, mitä on näkynyt myös GoExpon osalta.