Fallout 3:n julkaisua odotellessa: viisi pelivideota

Fallout 3 on tuloillaan Eurooppaan lokakuun 31. päivänä ja tietoja legendaarisen Fallout-sarjan kolmannesta osasta on saanut lukea eri pelilehdistä ja -sivustoilta. Nyt pelistä on aikaisemman trailerin lisäksi julkistettu viisi pelivideota, joista voi aistia Fallout-sarjan henkeä ja tuttua tunnelmaa. Peli julkaistaan Xbox 360:lle, PS3:lle ja PC:lle.

Suurimpana muutoksena aikaisempaan on isometrisen 2D -kuvakulman vaihtuminen FPS-pelien tyyliseen 3D-maailmaan sekä tämän myötä myös taistelusysteemin muuttuminen vuoropohjaisuudesta reaaliaikaisemmaksi, vaikka edelleen on mahdollista pysäyttää aika ja tähdätä vihollisen eri osumakohtiin. Pelivideoiden perusteella kuvakulman ja taistelusysteemin muutos ainakin lisää toimintaa ja tuo Fallout-maailmaan uuden näkökulman, mutta onko se sitten hyvä vai huono asia, jää nähtäväksi.

Fallout 3:sta kehittävällä Bethesda Game Studiosilla on kokemusta 3D-maailmaan sijoittuvista toimintapeleistä ilmeisen onnistuneen The Elder Scrolls IV: Oblivion -pelin toimesta, joten ainakin osaamista toimivan kokonaisuuden kehittämiseen luulisi löytyvän. Fallout 3 pohjautuukin samaan Gamebryo-pelimoottoriin kuin mitä Oblivionissa käytettiin.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan, miten Bethesda lopulta saa Fallout-tunnelman vangittua 3D-maailmaan ja miten hyvin kokonaisuus tulee toimimaan. Hieman pessimistinä voisi todeta, että pelivideoiden perusteella tarjolla olisi perinteistä räiskintää Fallout-hengessä perusgrafiikoilla eikä juuri mitään erikoista saati uutta. Toivottavasti näin ei tule olemaan ja pelaajat saavat loppuvuodesta pelin, joka nousee aikaisempien osien tasolle ja tarjoaa kunnon pelattavuutta, hyvän tarinan ja pelinautinnon

GPROn 10. kausi on käynnistynyt

Formula 1 -maailmaan keskittyvän Grand Prix Racing Online -managerointipelin 10. kausi on käynnistynyt ja ensimmäinen kisa ajetaan perjantaina 4.7.2008. Vielä on siis aikaa ilmoittautua mukaan ja vallata eturivi kauden ensimmäisessä kilpailussa Silverstonessa.

Yhdeksäs GPRO-kausi, itselleni neljäs kausi, sujui Rookiessa hyvin ja oman lohkoni voitto varmistui jo kauden toiseksi viimeisessä kisassa, vaikka muutamissa kisoissa tulikin laskettua varikkotaktiikat hieman väärin ja menetettyä kasapäin pisteitä. Kauden päätyttyä edessä olikin siis siirtyminen ylempään luokkaan eli Amateuriin.

Tällä kertaa mahdollisuudet menestymiseen myös Amateurissa ovat paljon paremmat kuin edellisen kerran, sillä tänään oli ensimmäinen mahdollisuus hankkia itselleen kuski ja onnistuinkin hankkimaan saman ajajan kuin parina kautena aikaisemminkin. Tärkeä osa pelissä menestymistä onkin tiedon kerääminen eri radoilta ja niiden soveltaminen, joten on helpompaa etsiä muun muassa auton asetuksia ja varikkotaktiikoita, kun edes kuski pysyy samana. Lisäksi Rookiessa piipahtamisen aikana kuski kehittyi lupaavasti ja onkin nyt paljon valmiimpi vastaamaan tuleviin haasteisiin.

Edessä onkin siis varsin mielenkiintoinen kausi.

C64-pelit tulossa Wiin Virtual Consoleen

Nintendo laajentaa Wiin Virtual Consoleen saatavien laitteiden valikoimaa ja jatkossa listalta löytyy myös Commandore 64 -pelejä. Ensimmäisessä erässä tarjolle tulee International Karate ja Uridium, jotka saa omakseen 500:lla Wii-pisteellä per peli. Virtual Consolesta löytyy tällä hetkellä jo 189 erilaista Nintendon, SEGAn, Turbografx:n ja NEOGEOn klassikkopeliä.

Toivottavasti Wiille on samalla tulossa myös kunnon ohjain C64-pelien autenttista pelaamista varten, sillä eihän C64-pelit tunnu miltään ilman TAC-2:sta. Jollain padillako pitäisi esimerkiksi Decathlonia hakata, naurettavaa. Tosin en usko, että tuota ohjainten ja ranteiden hajottajaa Wiillä nähdään. Toisaalta Decathlon sopisi Wiin pelitarjontaan, sillä onhan se tavallaan party-pelien esi-isä.

En ole itse koskaan C64:sta omistanut, mutta kavereilla tuli tuohon kotitietokoneiden klassikkoon tutustuttua ja monet pelit pelattua. Valitettavasti on vain muistettava, että usein aika kultaa muistot ja pelit olivat parempia lapsena pelattaessa.

(via Engadget)

Linux pelikoneena: pelitarjonta, osa 2

Linuxilla ei tarvitse keskittyä kernelin kääntämiseen tai X-ikkunoinnin konffaamiseen, vaan aikaa voi kuluttaa myös pelaamalla. Testailin jo aikaisemmin Linuxin pelitarjontaa ja on aika jatkaa peleistä, jotka jäivät käsittelemättä. Useita pelejä jäi vielä testaamatta, joten pelattavaa riittää jatkossakin.

  • Metal Blob Solid: Blob Wars
    Blob Wars heittää pelaajan taistelemaan maailman vallanneita avaruuden pallukoita vastaan. Tehtävänä on taistella läpi vihollistukikohtien ja pelastaa maailma. Kevyttä tasoloikkaa yhdistettynä räiskintään.

    Blob Wars Blob Wars Blob Wars Blob Wars
  • Secret Maryo Chronicles
    Secret Maryo Chronicles muistuttaa hieman, tai oikeastaan aika paljonkin, Super Mario World -peliä monelta osa-alueeltaan. Musiikit ja äänet tuntuvat varmasti tutuilta kaikille Super Mario Wordlia pelanneille ja pelistä löytyy tutut sienet, kilpikonnat ja kukat. Tuntumaltaan SMC on näppäimistöltä pelattuna hieman turhankin herkkä ja epätarkan tuntuinen eikä pelin objektit ole aina aivan grafiikan näyttämän kokoisia. Tämä aiheuttaakin välillä ikäviä sivuosumia liikkuviin vihollisiin. Pelattavuusarvoltaan SMC on kuitenkin viihdyttävä ja varmasti parempi peliohjaimella pelattuna. Peli löytyy Gentoon Portagesta games-arcade/smc-paketista ja on saatavissa myös Windowsille.

    SMC SMC SMC
  • Neverput
    Neverputt on minigolf-peli, joka tulee Neverballin mukana ja pelien yhtenäisyyden huomaa nopeasti. Erilaisia minigolf-kenttiä on useita perinteistä minigolfia muistuttavista kentistä aina hieman erikoisempiin ja haasteellisempiin kenttiin. Mukavaa pelattavaa ja samalla kertaa voi golffata useampikin pelaaja. Peli on saatavissa myös Windowsille.

    Neverputt Neverput Neverputt Neverputt
  • Tux Kart ja Super Tux Kart
    Mikroautoilua erilaisilla eläinhahmoilla ja pelissä on selkeitä vaikutteita Super Mario Kart -pelistä. Super Tux Kart on monilta osin viritetty versio Tux Kartista, mutta perusmekaniikka on peleissä ainakin päälisin puolin sama. Pelattavuudeltaan Super Tux Kart on ihan viihdyttävää ajanvietettä, joskaan ei pidemmän päälle jaksa innostaa. Super Tux Kart on saatavissa myös Windowsille.

    Tux Kart Tux Kart Tux Kart Tux Kart
    Super Tux Kart Super Tux Kart Tux Kart Super Tux Kart

GPRO Organizer tuo apua GPRO-kisatiedon keräämiseen

Kirjoitin aikaisemmin Grand Prix Racing Online -manageripelistä, jossa suurena osana menestymistä on tiedon kerääminen ja sen hyödyntäminen kauden kilpailuissa. Varikkotaktiikkaa, rengasvalintoja ja polttoaineenmäärää on vaikea valita optimaalisesti ilman kunnollista dataa aikaisemmista kisoista. GPRO tarjoaa helpotusta aikaisempien kisojen tulosten, kisataktiikoiden ja aika-ajoasetusten seurantaan Supporter-ominaisuuden kautta pientä maksua vastaan, mutta tietoa voi lisäksi kerätä GPRO Organizer-ohjelmalla.

GPRO Organizer (GO) on ilmainen ohjelma, jolla GPRO:n dataa voi tarkastella omalla koneella ja hieman paremman käyttöliittymän kautta. Kuulostaa hyvältä ja ohjelma onkin ihan hyvä apuväline. GO on tarkoitettu käytettäväksi Windows-alustalla ja vaatii .NET-ympäristön, mutta toimii myös Linuxissa Mono-projektin avustuksella. Yleisesti ottaen, .NET-sovellusten pitäisi toimia myös Linuxissa Monoa käyttäen, mutta käytännössä aina näin ei ole. Lisäksi tällä hetkellä Mono ei ole aivan yhtenäinen .NET 2.0 -version kanssa.

En tietenkään heti alkuun tajunnut kokeilla GO:ta suoraan Monoa käyttäen, vaan aloin säätämään .NET-kirjastoja Wineen. Lopputulos olikin vain säätämistä, sillä vaikka sainkin .NET-ympäristön asennettua Winelle, en eri yrityksistä huolimatta saanut GO:ta käynnistymään. Edes eri Windows-versioilla kikkaileminen tai kirjastojen asentelu ei auttanut ja tuloksena oli vain erilaisia segmentation fault -ilmoituksia. Onneksi tämän jälkeen tajusin googlettaa asiasta hieman lisää.

Asennettuani Mono-alustan ja graafisen liitynnän tarjoavan Portable.NET-kirjaston, käynnistyi Winellä asentamani go.exe heittämällä. Tarvitsi vain komentaa mono go.exe siellä hakemistossa, johon Wine oli GO:n asentanut, tässä tapauksessa se oli ”~/.wine/dosdevices/c:/Program Files/GO”. Gentoossa tarvittavat kirjastot ja ohjelmat GO:n toimimiseen löytyivät dev-lang/mono, dev-lang/mono-basic ja dev-dotnet/pnet -paketeista, jotka toivat mukanaan lisäksi muita tarvittavia kirjastoja.

GO tarjoaa ominaisuuksiltaan samaa tietoa, kuin GPRO:n web-käyttöliittymä, mutta paremmassa paketissa. GPRO:n datan saa ladattua GO:hon, josta voi sitten tarkastella menneitä kisoja ja tietoja. Lisäksi GO tarjoaa varikkotaktiikka-työkalun ja erilaisia näkymiä historiatietoon, jotka ovat ihan käteviä. Ainakin selkeämpiä kuin omat muistiinpanoni. Ohjelman käyttöön löytyy myös yksinkertainen käyttöohje.

GO GO GO GO

70 ilmaista peliä Windowsille ja Linuxillekin

Freeware-Software.og-sivusto esittelee ilmaisia pelejä Windowsille. Listalta löytyy muun muassa Grand Theft Auto, Grand Theft Auto 2, GeneRally, Moto Race Challenge 07, BMW M3 Challenge ja useita Linuxillakin toimivia pelejä, joista aikaisemmin kirjoitin. Kaikkiaan luettelossa on 70 peliä, joten pelattavaa riittää.

Listalta löytyy myös mielenkiintoisia Linux-pelejä, kuten UltimateStunts, Super Tux Kart, Open Transport Tycoon ja Secret Maryo Chronicles, joita pitänee jossain välissä testata.

SimCity julkaistiin avoimella lähdekoodilla

SimCity oli aikanaan mahtava peli ja oman kaupungin rakentamisessa kului tunti jos toinenkin. Nyt SimCity on julkaistu avoimen lähdekoodin GPL v3-lisenssin alla ja tavaramerkeistä johtuen nimi on vain vaihtunut Micropolikseksi, joka oli SimCityn työnimi.

Aivan ilman syytä ei SimCityä julkaistu, vaan peli julkaistaan One Laptop Per Child -projektin OLPC XO-kannettavan mukana pienien parannuksien ja uudenaikaistamisien kera. XO-käännöksen ja aikanaan SimCityn käännökset useille alustoille on toteuttanut Don Hopkins, jonka sivuilta peli on myös ladattavissa. Boing Boingin jutusta selviää mitä muutoksia peliin tehtiin.

Micropoliksesta ei vielä löytynyt Gentoon bugzillasta ebuildia, mutta valmis binääri auttoi alkuun. Kun vielä Ubuntun foorumin ohjeilla laittoi Numlockin pois päältä, oli hiirikin taas käytössä ja peli valmis aloitettavaksi. Aivan oikein peli ei kuitenkaan pelittänyt, sillä tiilet ja maa jäivät näkymättä. Pelin käyttöliittymäkin tuntui olevan sekavampi kuin aikaisemmin. Nykyajan mittapuilla arvioituna SimC^^ Micropolis on kyllä kohtalaisen karun näköinen. Muistaakseni (tämäkin) peli oli paljon hienompi silloin nuoruudessa.

Grafiikoiden näkymistä ja näin ollen pelaamista saattaisi auttaa, jos pelin kääntäisi lähdekoodeista, mutta sekään ei onnistunut heittämällä, joten odottanen josko Micropolis tulisi joskus Portageen.

(via OSnews)

Micropolis Micropolis