Grand Prix Online tarjoaa Formula-managerointia webissä

En ole aikaisemmin juuri pelannut eri aihepiireihin liittyviä managerointipelejä, mutta kesällä ajattelin kokeilla, tai oikeastaan minut houkuteltiin kokeilemaan, webissä pelattavaa Grand Prix Online -managerointipeliä. Grand Prix Online, eli lyhyemmin GPRO, on siis selainpojainen Formula-managerointipeli, jossa tavoitteena on kehittää itselleen hyvä auto, hankkia hyvä kuljettaja ja voittaa oma sarja ja nousta ylempään sarjaan. GPRO on pyörinyt muutaman vuoden ja viime perjantaina päättyi kuudes kilpailukausi.

Pelin idea on yksinkertainen. Pelaajalla eli tiimipäälliköllä on kauden alussa käytettävissään tietty määrä rahaa, jonka avulla pitäisi 17 kilpailun ajan rahoittaa auton kehitys, vaihtaa auton kuluneet osat uusiin, maksaa palkkaa kuljettajalle, kehittää tiimiä ja kaikkea muuta mitä Formula 1 -tallin pyörittämiseen kuuluu. Joka tiistai- ja perjantai-iltaisin ajettavista kilpailuista saa lisää rahaa sijoituksen mukaan, mutta sitä ei todellakaan liikaa ole käytettävissä. Käytännössä F1-tallin managerointi tarkoittaa, että kilpailupäivänä etsitään kuskin vinkkien avulla autoon parhaimmat säädöt, pohditaan kisataktiikka radan mukaan ja mahdollisesti käytetään rahaa esimerkiksi uuteen moottoriin tai kuskin ninja-opetukseen. Yksinkertaistettuna kisamenestys perustuu tasapainoon ja jakautuu kuskin ja auton ominaisuuksiin, auton asetuksiin ja kisataktiikan laatimiseen. Kilpailuun laadittua suunnitelmaa polttoaineen ja renkaiden suhteen ei voi kisan aikana muuttaa, joten kisataktiikkaa kannattaakin hieman laskeskella. On todella ikävää, jos polttoaine tai renkaat loppuvat vain muutama kierros ennen maalia.

GPRO:n pelaamiseen ei mene kovinkaan montaa tuntia viikossa, mutta mitä enemmän aikaa käyttää tiedon keräämiseen, sitä parempia tuloksia saa. Toimivaa kisataktiikkaa on vaikea suunnitella ilman tietoja radasta ja sen vaikutuksesta autoon. Ensimmäinen kilpailukausi onkin lähinnä datan keräämistä eri olosuhteista, radoista ja auton kulumisesta. Jos kilpailupäivänä ei seuraa itse kisaa, joka kestää 2 minuuttia per kierros, menee auton säätämiseen ja muuhun toimintaan kenties vajaat puoli tuntia per kilpailu. Tukemalla pelinkehittäjiä 0,40 eurolla per kilpailu, saa käyttöönsä muutamia lisäominaisuuksia, jotka ovat käteviä muun muassa datan keräämisessä, sen hallinnoinnissa ja kilpailun seuraamisessa, mutta ilmankin pärjää ihan hyvin.

Ensimmäinen GPRO-kauteni meni heikosti ja lähinnä datan keräämisessä ja oppirahoja maksaessa. Onnistuin heti alkukaudesta hassaamaan liikaa rahaa ja muutaman epäonnisen kisan ja omien virheiden ansiosta samalla meni loppukausikin metsään. Loppukaudesta sain kuitenkin hankittua kelvollisen kuskin, mutta sekä auto että rahat olivat jo aikaa sitten ajettu loppuun, joten ei siitäkään paljon iloa ollut. Seuraavalta kaudelta odotankin ensimmäisiä pistesijoja, sillä kaukana ne eivät nytkään olleet. Hyvällä kuskilla kenties palkintopallisijoitukset ovat saavutettavissa. Suurempana tavoitteena voisi olla nousu Amateur-luokkaan. Managerit on jaettu Rookie-, Amateur-, Master- ja Elite-luokkiin ja luokkakorotukset tapahtuvat tietenkin menestymisen perusteella. Managereiden määrä on Wikipedian mukaan rajattu noin 2200:een, mutta käyttämättömiä tilejä poistetaan jatkuvasti.

Seitsemäs kilpailukausi alkaa joulukuun alkupuolella, joten vielä on runsaasti aikaa varata oma GPRO-talli.

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

Artikkeli on julkaistu maanantaina 26. marraskuuta 2007 kello 22.46. Kategoria(t): web. Avainsanat(t): , , . Kirjoittaja: Marko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *