Xbox 360:llä ongelmia kestävyydessä

Olen tässä harkinnut kesätyörahojen sijoittamista pelikonsoliin, mutta viimeaikaiset uutiset hajoavien Xbox 360 -konsolien määrästä eivät oikein houkuttele ostoksille. Jutun mukaan jälleenmyyjät kertovat, että vikaantumismäärä olisi jopa kolmannes laitteista. Kyllä pelikonsolin pitäisi kauemmin kestää kuin pari vuotta. Voi olla, että vikaantuminen on enemmänkin ensimmäisten konsolien ongelmia ja uudempiin viat on korjattu, mutta kuka tietää.

Alkukesällä olleet Xbox 360 -tarjouksetkin loppuivat miettimisen aikana ja hinnat kohosivat parikymmentä euroa, joten pitänee kai odotella elokuun lopussa Euroopassakin julkaistavaa Xbox 360 Elite -versiota. Eiköhän tällöin myös Premium-versioiden hinnat laskene.

Ei tässä muutenkaan ylimääräistä aikaa juuri ole, joten joutaakin odottelemaan ja seuraamaan tilannetta. Pelitarjontakin muutamien hittipelien takana on aika vaatimatonta. Hieman samaa ongelmaa on Nintendo Wii:n suhteen, enkä ole niin vakuuttunut uuden ohjaimen toimivuudesta.

Lisäys 6.7.2007:
Engadget uutisoi Microsoftin myöntävän, että Xboxeja hajoaa liikaa ja pidentävänsä laitteiden takuuaikaa kolmeen vuoteen ”red ring of death” -tapausten osalta. Microsoft ei kerro tarkemmin, mikä uusissa Xboxeissa mättää, mutta huollettuihin ja ilmeisesti myös uusiin konsoleihin on lisätty jäähdytyssiilejä ylikuumenemisen estämiseksi. Ongelmiin ja pidennettyyn takuuseen liittyen on Microsoftin Peter Moore julkaissut avoimen kirjeen xbox.com-sivustolla.

Xbox 360 ja PlayStation 3 peligrafiikkavertailu

PlayStation 3 julkaistiin jo Japanissa ja Amerikassa ja GameSpot on vertaillut eri pelien grafiikoita Xbox 360:hen. ”Xbox 360 vs. PlayStation 3 Grafiikkavertailu -jutussa vertaillaan kahdeksaa molemmille konsoleille saatavaa peliä peleistä otettujen tilannekuvien avulla. Kuvat eivät käytännöllisistä syistä ole aivan samoista paikoista, mutta konsolien erot tulevat hyvin esille.

Pelien grafiikkavertailun voittaja on hieman ehkä yllättäen Xbox 360, joka tarjoaa paremmat grafiikat lähes kaikissa peleissä. Suurimmat erot konsolien väleillä tulee tekstuurien tarkkuuden, valaistuksen ja kirkkauden suhteen. Lisäksi jutun mukaan Xbox 360 tarjoaa myös paremman ruudunpäivityksen.

Osaltaan PlayStation 3:n tappio selittynee ensijulkaisupeleillä. Aina uuden konsolin tullessa markkinoille ensimmäisen sukupolven pelit eivät ole kovinkaan edustavia verrattuna konsolin mahdollisuuksiin. Kunhan pelinkehittäjät oppivat todella hyödyntämään laitteistoa, paranevat pelien grafiikat ja itse pelit. Tämän huomaa helposti esimerkiksi PlayStation 2:n kohdalla. Toisen ja kolmannen sukupolven pelit vasta näyttävät mihin laitteisto todella pystyy. Xbox 360 voitti ensimmäisen erän, mutta seuraava vuosi tulee näyttämään kumpi voittaa sodan.

Käytännössä molempien konsolien peligrafiikat olivat hyviä eivätkä pelit tai konsolit ole koskaan pärjänneet pelkillä hienoilla grafiikoilla. Tärkeintä on kuitenkin konsolin toimivuus, ominaisuudet, käyttömahdollisuudet ja sille julkaistavat pelit. Se, pystyykö PS3 monikäyttöisyyteen ja muuhunkin kuin pelikonsoliksi, jää vielä nähtäväksi. Xbox 360 on monikäyttöisyyden suhteen jo lähes hävitty peli. Uskoisin kuitenkin, että pelien tasolla molemmat tehokonsolit tulevat olemaan muutamia ”vain toiselle” -pelejä lukuunottamatta aikalailla samalla lähtöviivalla. Innovatiivisten pelien ja ohjaustavan puolella Nintendo ja Wii ovat ottaneet jo selkeän etumatkan.

(via digg)

Mistä Xbox 360 koostuu

Anandtechissa on artikkeli Microsoftin seuraavan sukupolven konsolista, Xbox 360:stä, jonka julkaisu lähenee. ”Inside Microsoft’s Xbox 360” -artikkelissa on käsitelty lyhyesti Xbox360:n tekniset ominaisuudet ja purettu konsoli osiin.

Artikkelissa on esitelty miten konsolin saa purettua, mitä osia sisältä löytyy ja kuvattu lyhyesti eri osien tarkoitus ja toiminta. Sisältä löytyy perusosina DVD-ROM -asema, ATI:n suunnittelema näytönohjain, 3-ytiminen PowerPC prosessori ja mahdollisuus kiintolevyyn (mm. vanhemman Xbox-pelien pelaamiseen tarvittaville ohjelmistopäivityksille). Kuvat ovat ihan mielenkiintoisia ja juttu antaa selkeän kuvan mitä joulukuussa on odotettavissa ja mitä ominaisuuksia paketista löytyy.

Tekniikasta ja teknisistä ratkaisuista kiinnostuneet voivat jatkaa lukemista Anandtech ”Microsoft’s Xbox 360, Sony’s PS3 – A Hardware Discussion” -artikkelissa, joka käsittelee Xbox 360:ssä käytettävää prosessoria, näytönohjainta ja vertailee ratkaisuja tulevaan Sony PlayStation 3:n Cell-arkkitehtuuriin. Lisäksi Arstechnican ”Inside the Xbox 360, part I: procedural synthesis and dynamic worlds” ja ”Inside the Xbox 360, Part II: the Xenon CPU” -artikkelit ovat tekniikasta kiinnostuneille mielenkiintoista luettavaa.

Xbox 360 joulukuussa

Microsoft julkisti Xbox 360 tulevan markkinoille euroopassa joulukuun toisena päivänä. Amerikassa pelaajat voivat nauttia uuden sukupolven konsolista jo lokakuun 22. päivästä lähtien. Japanissa laite on kaupoissa joulukuun 10.

Juuri sopivasti joulumarkkinoille ehtivä konsoli on hinnoiteltu 299e ja 399e lapuin riippuen varustetasosta. Euron ja dollarin valuuttakurssi ei paljoa hinnoissa näy, sillä uudella mantereella hintalapuissa vain valuutta vaihtuu.

Julkaisuajankohtana on arveltu olevan 12-15 peliä tarjolla ja yli kaksisataa peliä tulossa. Luvassa on siis mielenkiintoinen kevät uusien pelien kanssa, tai siis toivottavasti uusien, eikä vain jatko-osien. Myös Xbox 360:n kotiteatteriominaisuudet ja yhteensopivuus Xboxin pelien kanssa pääsevät todelliseen testiin.

Kustomoitu PowerPC prosessori kolmella symmetrisellä 3.2GHz ytimellä on jotain mitä odottaa.